BlogMeer momenten van bewustwijn

Artikel 3: Meer momenten van bewustzijn

Bewustzijn is niet iets dat je kan doen. Wat je wel kan doen, is het creëren van gunstige omstandigheden. Omstandigheden die maken dat een milde, open en accepterende houding een gewoonte wordt. Een nieuwe gewoonte die in de plaats komt van oude gewoonten als streven, ongeduld, wantrouwen, oordelen, vasthouden en afwijzen.              

Je hebt in het tweede artikel gelezen dat deze houdingen reactiviteit veroorzaken. Ze vormen dus een belemmering die acceptatie en momenten van bewustzijn in de weg staat. Bewustzijn is er altijd. Het kan er niet, niet zijn (waar zou het naartoe moeten?). Je zou dus altijd ‘aan’ kunnen staan (net als misschien een handjevol anderen op deze planeet), maar met zo’n houding sta je sowieso ‘uit’.

Helaas zijn houdingen die zorgen voor reactiviteit inmiddels vaak gewoonten geworden. Ze behoren, net als mijn ongeduld, tot je comfortzone. Ze geven een gevoel van bekendheid en veiligheid en daarmee van grip en controle. En ze helpen je om je identiteit, de gedachten die je over jezelf hebt, in stand te houden.

Zo’n houding kan ook een gewoonte zijn geworden, omdat je je zo verdedigt tegen het ervaren van een pijnlijk moment. Een houding als afwijzen, oordelen of ongeduld, zorgt ervoor dat je het moment niet echt hoeft te ervaren. Als je gaat onderzoeken waar dit vandaan komt, kan je weleens ver terug moeten in de tijd. Als kind hebben we namelijk (bijna) allemaal wel eens emoties ervaren die toen te pijnlijk voor ons waren om helemaal te verwerken. Over zo’n kwetsbare plek bouwen we vervolgens een afweerlaag om dezelfde pijn in de toekomst te voorkomen. Als er een moment is (of dreigt), waarin deze pijn wordt geraakt, dan nemen we eenvoudig een houding aan die ons wegvoert van dat moment. En als dat maar vaak genoeg gebeurt dan wordt dat vanzelf een automatisme of gewoonte. Maar ja, die emoties blijven natuurlijk terugkomen. Hoe harder je ze probeert te negeren hoe hardnekkiger ze zelfs worden.

Om dit soort gewoonten te doorbreken, helpt het dus om beter om te gaan met de emoties die we lastig vinden. Maar hoe dan? Een overzichtelijke (maar daarmee nog niet eenvoudige) methode hiervoor is de HEEL methode. HEEL staat voor:

Herkennen – Herkennen dat er een emotie is, welke dit is en waar die zich uit in je lijf. Bijvoorbeeld een knoop in je maag.

Erkennen – Jezelf toestaan en accepteren dat je op dit moment die emotie hebt. Bijvoorbeeld met de gedachte: “Eigenlijk is het niet zo gek dat ik dit nu voel”.

Expressie geven – Als je de emotie hebt erkend, is de volgende stap het expressie geven aan de emotie. Dit kan door het uit te spreken. Bijvoorbeeld door te zeggen: “Dit maakt me verdrietig” of “Hier wordt ik bang van”. Het van je af schrijven, helpt ook. En nog een andere manier is toe ademen naar de plek in je lijf waar je de emotie voelt. Dit heeft als voordeel dat de energie van de emotie blijft stromen in je lijf en niet gaat vastzitten.

Loslaten – Loslaten vindt vanzelf plaats na de drie vorige stappen. Je herhaalt in feite de drie vorige stappen, totdat de emotie is verdwenen.

Maar volg wel alle stappen, want als je één van de E’s weglaat, verandert HEEL in HEL!

Je motivatie vergroten

Beter omgaan met lastige emoties vraagt moed en wilskracht. En daarmee ben je er nog niet helemaal. De beste strategie om een oude gewoonte definitief achter je te laten, is er een nieuwe voor in de plaats laten komen. Maar ook dat vraagt wilskracht. De waarde van een milde, open en accepterende houding ontdekken en dit tot een nieuwe gewoonte maken, begint daarom bij je motivatie.

Wat is jouw motivatie voor (meer) momenten van bewustzijn? Wat wil je dat dit oplevert? Hoe brengt het je dichter bij wie je bent en bij wat voor jou belangrijk is? Hoe helpt het bij jouw missie, jouw keuzes en jouw lef om daarnaar te handelen?

Door hiervoor enkele van mijn ervaringen en inzichten met je te delen, heb ik een perspectief willen schetsen dat mogelijk aantrekkelijk voor je is. Juist in deze tijd waarin (veel onprettige) gebeurtenissen, gedachten en emoties elkaar snel opvolgen, zou dit je veel kunnen brengen. Maar ook de vragen en opdrachten in de bijlage van dit artikel, zijn bedoeld om je motivatie te verdiepen. Door te ontdekken hoe sommige dingen nú voor je werken en je voor te stellen hoe dit ook anders zou kunnen zijn. Zo gaat langzaam maar zeker een beeld ontstaan van een, voor jou, lonkend perspectief.

Die inspiratie en motivatie gaan je helpen bij het zetten van de eerste paar stappen. Voor deze eerste stappen wordt namelijk een besluit en wat discipline gevraagd. Het besluit om een paar momenten van je dag tijd vrij te maken. En de discipline om die momenten te experimenteren met andere manieren van aandacht. Dát zijn de gunstige omstandigheden die je kan creëren voor meer momenten van bewustzijn. En waar je nu direct mee zou kunnen beginnen!

“Je kan zeggen ‘Ik heb geen tijd om ergens bij stil te staan, ik ben te druk om bewust te zijn’. Dat is prima. Je moet alleen weten wie de beslissingen neemt. Het leven ligt niet buiten je macht.” – Cheri Huber.

Het goede nieuws is dat het na die eerste stappen vanzelf gaat. Je hebt dan geproefd aan (meer) momenten van bewustzijn. Vanuit bewustzijn heb je ruimte en vrijheid ervaren voor je respons bij een impuls. En vanuit die ruimte heb je kunnen handelen en gewaarzijn. Dat geeft je vanzelf (mindblowing) inzichten en de inspiratie en motivatie om van je dagelijkse momenten een routine te maken. En door die routine wordt het vervolgens gewoonte om een milde, open en accepterende houding aan te nemen. Het wordt je nieuwe ‘way of life’.

Kortom, het vraagt om een krachtig besluit

Zoals je ziet, gaat het niet om een training. Trainingen geven vooral invulling aan onze behoefte om ergens voor te willen werken. Hoe meer ik werk hoe beter het zal gaan. Steeds meer oefenen om ergens (heel) goed in te worden.

De meeste zelfhulpboeken en bijvoorbeeld ook mindfulness trainingen zijn hierop gebaseerd. Maar je hoeft hier geen spieren te trainen, zoals in de sportschool! Het gaat niet om hoe lang en hoe goed je kan mediteren! Bewustzijn kan je niet doen. Bewustzijn mediteert zelf niet.

Het enige dat je ‘moet’ doen is een besluit nemen voor dagelijkse momenten waarin je niets ‘moet’. Momenten waarbij je de aandacht op een andere manier richt dan gewoonlijk tijdens je dag. Momenten van open aandacht. Meer naar binnen gericht ook, terwijl je je mind buitenlaat.

Hoe precies?

Volgende keer krijg je meerdere uitdagingen aangereikt, waarmee je kan experimenteren. Met daarbij handvatten, zodat je gaat ontdekken wat voor jou werkt (en wanneer).

Maar heb je nu al motivatie om te gaan experimenteren (en anders misschien nadat je voor jezelf de vragen uit de bijlage hebt beantwoord), verstuur dan hier een berichtje. Dan krijg je van mij alvast een audio met uitleg voor een eerste experiment.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *